עשה ואל תעשה בראיון עבודה 10 טיפים שיעזרו לכם לעבור ראיון עבודה בהצלחה

משבר גיל ה- 40 הגיע ובגדול …..
מרץ 31, 2018

עשה ואל תעשה בראיון עבודה 10 טיפים שיעזרו לכם לעבור ראיון עבודה בהצלחה

מי מאיתנו לא היה פעם בראיון עבודה?

אני מניחה שכל אחד מאיתנו היה לפחות פעם אחת בראיון עבודה או כמתראיין או כמראיין .

מנהלים ועובדים הרבה פעמים לא מודעים למסרים שהם מעבירים בראיון העבודה, וישנן טעויות נפוצות שגורמת לאינטראקציה בראיון להיות פחות טובה, עד כדי אי בחירה לתפקיד.

אני תמיד אומרת שראיון  עבודה הוא כמו פגישה עיוורת, זו הפעם הראשונה שיש אינטרקאציה ויזואלית בין המראיין למתראיין.

ולכן  הפגישה הזו , ראיון העבודה הוא חשוב מאוד, הוא זה שיכריע במידה רבה אם נמשיך את "הרומן" או שהוא ייגמר בדייט ראשון.

במהלך שנות עבודתי ראיינתי למעלה מ- 800 מועמדים לתפקידים רבים ושונים .

במאמר זה ליקטתי עבורכם 10 טיפים עשה/אל תעשה, שיעזרו לכם לעבור את ראיון העבודה

במיוחד בימים אלו שבהם הרבה מאיתנו נדרשים לשנות מקום עבודה בעקבות המציאות החדשה שנוצרה חשבתי שהמאמר הזה יוכל להועיל לכם

אז בואו נצא לדרך….

  1. ויתור על הכנה– חלקנו חושבים שאם הצלחנו בראיון עבודה בעבר , נוכל לצלוח כל ראיון , חשיבה זו היא טעות בבסיסה, מאחר וכל תפקיד שונה מהאחר , ארגון שונה מהאחר והדרישות של המראיין שונות חשוב מאוד לעשות הכנה מקדימה , ללמוד עד כמה שניתן על התפקיד המוצע, על הארגון, על המחלקה, על התרבות הארגונית, על המנהל, ככל שנבוא מוכנים יותר לראיון כך הצלחתו תהיה גבוהה יותר.

 

  1. ביקורת על הארגון אליו אתם מתראיינים – בהמשך לסעיף הקודם , אם למדנו על הארגון ייתכן ונגלה שיש לנו ביקורת על דברים מסויימים שמתרחשים בו , טעות תהיה לומר בראיון העבודה את הביקורת הזו .

ואני אתן דוגמא: בפגישת הכנה שהיתה לי עם מרואיין לתפקיד ניהולי מסוים עשינו סימולציה – ושאלתי אותו בסימולציה : מה יהיה האתגר שלך בעבודה?

והתשובה שלו היתה: לשפר את תהליך העבודה

המועמד עוד לא נכנס לעבודה אבל הוא כבר בטוח שיש מה לשפר .

תשובה כזו מראיינים פחות אוהבים וכדאי מאוד להיזהר ממנה,

כמו שאמרתי בסעיף הראשון , חשוב לגלות בקיאות על הארגון אבל לא לשתף את הבקיאות הזו בצורה ביקורתית.

 

  1. הפגנת עודף בטחון עצמי– לעיתים אנחנו עלולים להפגין בראיון עודף בטחון עצמי, כאילו המשרה קטנה עלינו , ויכול להיות שבאמת מבחינת כישורים המשרה קטנה עלינו או תפורה למידותינו , אבל חשוב לשמור על צניעות, מאחר ולא נבדקים רק כישורים מקצועיים , אלא גם יכולות בינאישיות , סבירות גבוהה מאוד שמראיין לא ירצה לקבל לתפקיד מועמד "שחצן" שנוכחותו עלולה להעכיר את האוויר בארגון.

 

  1. שיח שלילי על הארגון או המנהל הקודם שלכם – בעבודה כמו במשפחה- לא מוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה , גם אם עזבתם את מקום העבודה שלכם בגלל אופי הארגון או המנהל הישיר שלכם, תשמרו את הדברים לעצמכם, אם אתם נשאלים על מקום העבודה הקודם אפשר להתחמק ולתת תשובות כמו : התרבות הארגונית פחות התאימה לי , התקשורת ביני לבין המנהל שלי היתה לוקה בחסר אבל לא להפיל אשמה עליהם.

במידה והשיח יהיה שלילי על מקום העבודה הקודם המראיין ישר יחשוב " מה יקרה כשהוא יעזוב פה? איזה ברכות אני אקבל ממנו …."

 

  1. התנהגות לא מנומסת –לפני זמן מה ראיינתי לתפקיד ניהולי , ניהול דרג ביניים , הגיע מועמד עם קורות חיים מרשימים מאוד לתפקיד, הוא נכנס ובפיו מסטיק, לאורך כל הראיון הוא לעס את המסטיק ולא לעיסות "מנומסות".

כבר ב 10 השניות הראשונות לראיון , הוא היה פסול מבחינתי, לא הצלחתי כבר להקשיב למילה שיצאה לו מהפה…

התנהגו בראיון בנימוס, תגיעו בזמן, אל תענו לטלפון באמצע, אל תלעסו מסטיק, תגיעו בלבוש הולם את התפקיד, המקום והמעמד .

 

  1. המניע שלי לתפקיד –לפני כמה שנים ראיינתי מועמדת למשרה של סייעת בגן ילדים, היא עבדה לפני כן כמטפלת בפעוטון , שאלתי אותה למה היא רוצה לעשות את השינוי והתשובה שלה היתה: כי החופשים בגן טובים יותר.

בזה הרגע ידעתי  שאני איתה לא ממשיכה, אני רוצה בגן ילדים סייעת שאוהבת ילדים, שרוצה להתעסק עם ילדים בגילאים גדולים יותר מפעוטון, שמרגישה שיש לה מה לתרום לילדים האלו וכו', אני לא רוצה סייעת שרוצה לבוא לעבוד רק בגלל שהחופשים טובים יותר.

הרבה פעמים תישאלו: למה אתם רוצים דווקא את התפקיד הזה ? למה אתם רוצים לעבוד בארגון הזה ?

התשובה שתיתנו לשאלה זו היא חשובה מאוד , אם תיתנו תשובה שמקורה רק בצורך האישי שלכם , כמו לדוגמא: שעות עבודה נוחות לי , אני רוצה ללמוד את התחום וכו , המראיין עלול לחשוב שאתם באים רק למניעים שלכם ולא של החברה, חשוב מאוד להסביר למראיין לצד המניעים האישיים, איזה תועלות ייצמחו לשניכם מההשתלבות שלכם בארגון.

 

  1. שאלת החסרונות – מי לא מכיר את השאלה : מה החסרונות שלך ? הרבה מראויינים נוטים לתת את התשובות השחוקות : "אני פרפקסיונסט" , "וורקוהוליק" וכו .

אלו חסרונות "לא אמיתיים" מראיין טוב ירצה לדעת חסרונות אמיתיים ויתעקש עליהם , תנסו למצוא חסרונות שיש לכם אבל לאוו דווקא קשורים לתפקיד עצמו.

 

  1. לשאול או לא לשאול – זאת השאלה! – לרוב מראיינים שואלים את המרואיין בסוף הראיון האם יש לו שאלות.

אם תגידו לא- בזה הרגע נגמר הדייט , ולא בטוח שתהיה לכם אפשרות לדייט נוסף.

תחשבו על שאלות שניתן לשאול, שקשורות כמובן לתפקיד , כשאתם שואלים שאלות שקשורות לתפקיד , אתם נתפסים עם "ראש גדול" עם רצון ללמוד.

בנוסף, בדרך הזו תוכלו להכניס פרטים נוספים עליכם דרך השאלות שתשאלו.

 

  1. בשום אופן לא לשקר– סביר להניח שתישאלו שאלות כמו: מה היה השכר הקודם שלכם? למה סיימתם לעבוד במקום הקודם, כמה אנשים ניהלתם וכו

חשוב מאוד לענות את האמת, צריך לזכור שאנחנו " ביצה" המידע נגיש וחשוף ושקר יכול להתגלות בכל רגע נתון , אף אחד לא היה רוצה לקבל לשורותיו עובד שמסלף את האמת במקרה הטוב ומשקר במקרה הפחות טוב.

 

 

  1. אל תרחיבו לגבי ניסיון לא רלוונטי – לפעמים ישאלו אתכם על תפקיד שביצעתם ואינו קשור לעבודה הנוכחית, או שאפילו יהיו מראיינים שבשלב ראשון לא יכוונו אתכם בכלל ויתנו לכם לספר בעצמכם ככל העולה על רוחכם (זה טקטיקה של מראיינים )

חשוב מאוד להיות ממוקדים , להתייחס בעיקר לתפקידים שביצעתם שקשורים לתפקיד הנוכחי אליו אתם מתראיינים, גם אם מחזירים אתכם לתפקידים אחרים שפחות רלוונטיים , לענות בקצרה ולחזור לעיקר.

צריך לזכור שיש זמן מוגבל לראיון עבודה וככל שתהיו ממוקדים ומדוייקים יותר תעבירו את המסר הנכון והרלוונטי יותר

 

זכרו – אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני

 

 

הטיפים האלו כאמור נאספו עבורכם בעקבות ניסיון שיש לי עם למעלה מ- 800 מרואיינים.

היום על כל משרה יש יותר ויותר מתמודדים  וכדאי שתגיעו מוכנים, זה כמו אודישן לתפקיד.

 

ולכן, בנוסף לטיפים אלו אני ממליצה מאוד להגיע לפגישת הכנה לראיון עבודה, פגישה שיכולה להועיל לכם מאוד ולהביא אתכם מוכנים לראיון העבודה המבוקש.

 

שיהיה בהצלחה ,

לילך

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + 6 =

שלחו לנו הודעה
צריכים עזרה?
שלום כאן צוות בר שינוי!
אפשר לעזור?